Festivalhösten

En riktigt bra sak med sensommaren/hösten är alla festivaler. Inte musikfestivaler, utan alla andra kuliga festivaler som passar när det är höstigt väder. Förra året var det så många att jag bara drömde om allt jag skulle gå på, och antagligen blir det likadant i år.

Hur eller hur, här kommer lite info om bra-a grejer i öresundstrakten:

Copenhagen Pride – 18-22 augusti
Danska pridefestivalen börjar på onsdag. Paraden är på lördag och då kommer yours truly att gå i den klädd som zombie. Det är Copenhagen Zombie Crawl som anordnar lite pride-special. Kom och heja! Jag ska försöka likna Otto så mycket jag kan.

Otto!

Music Doc – 3-12 september
Musikdokumentärfestivalen Music Doc kommer tillbaka med lite nya grepp, bland annat kommer Coco Moodysson att visa en The Cure-dokumentär på VHS ”hemma” på lotten.

Fantastisk Filmfestival 23 september – 2 oktober
Skandinaviens största festival för fantastisk film utspelar sig i Lund i höst! Hoppas på mycket mörk mystik och fantasifulla filmäventyr.

Regnbågsfestivalen – 29 september – 3 oktober

Regnbågsfestivalen riktar sig i år till ungdomar och kommer att ha queer-perspektiv. Jag får väl ta och skicka dit alla mina bok-karaktärer dåda.

3rd European Transgender Council – 30 september – 3 oktober
Parallellt med Regnbågsfestivalen är det The 3rd Transgender Council i Malmö, en internationell konferens för transaktivister med föreläsningar och workshops.

Copenhagen Gay and Lesbian Film Festival 22-31 oktober
För alla HBTQ-filmälskare kommer en chans att se en massa film på bio när CGLFF går av stapeln. Jag ser fram emot att programmet ska komma, och hoppas att jag kan se och recensera några filmer på Sodomi – det är svårt att låta bli! I år vill jag lyckas ta mig till mysiga lilla bion Gloria som ligger vid Rådhuspladsen. Förra året blev jag sjuk den dagen jag skulle dit.

… Jag har dock med sorg i hjärtat konstaterat att det inte verkar bli nån Queer Art and Film Festival i Malmö i höst… Stämmer det, eller är det nån som vet om den kommer?

9 svar to “Festivalhösten”

  1. Mr Creepy Says:

    En fråga bara eftersom du är insatt i ämnet.
    Varför om nu HBT kulturen vill bli accepterade och behandlade som alla andra; har dom massa parader och liknande vart dom egentligen bara förstärker stereotyper, skapar störa klyftor och verkar försöka göra folk griniga?

    Varför inte bara vara dom de är, arbeta politiskt med att accepteras och behandlas lika utan att bara fjanta runt på gatorna?

    Och varför ens göra nåt av dom överhuvudtaget.
    Är du gay eller TS eller liknande, varför inte bara vara det och skita i idioterna?
    Varför inte bara acceptera att vissa saker kommer aldrig att ändras och istället bara smälta in i det stora hela?

    • Åh jag vet inte, men för egen del tycker jag inte att en parad förstärker stereotyper. Det är ju ett evenemang, som förhoppningsvis innehåller människor som är olika, med olika utgångspunkter, perspektiv, förhoppningar och önskemål. För att fira och synliggöra. Det finns en massa andra liknande grejer där man ”fjantar runt på gatorna” för att ha roligt, t ex Möllevångskarnevalen här i Malmö, där folk klär sig i färgglada kläder, slår på trummor och dansar etc, ofta med koppling till olika kulturer och nationaliteter. Det kan man också tycka förstärker sterotyper, om man vill se det så. Eller så ser man det som en rolig fest.
      Idén om att ”bara acceptera att vissa saker kommer aldrig att ändras och istället bara smälta in i det stora hela” tilltalar mig inte alls, men det är min personliga åsikt. Det finns säkert en del HBTQ-personer som tycker att parader och festivaler förfelar sitt syfte. Mäniskor är olika och vill uttrycka sig på olika sätt. Visst vore det bra med ett samhälle där pridefestivaler och -parader över huvud taget inte behövdes, men jag tycker nog inte att vi är där riktigt än.

  2. Mr Creepy Says:

    Komplicerat ämne kan det vara.
    Fast det logiska är bara att säga: ”fuck it”
    Och leva sitt liv.
    Alla har svårigheter och att vara en HBTQ person är inget speciellt.
    Du är människa precis som alla andra.
    Bara lev ditt liv och skit i andra?
    Jag förstår inte riktigt problemet.
    Diskriminering?
    Baah; HBTQ personer diskrimineras mindre än många andra ”grupper”.
    Så whats the big deal?
    Lev som du vill leva, varför tvinga på andra ”ditt” behov av tolerans och accepterande?
    Alla är olika och det kommer aldrig existera ett unisont tänkande att alla är lika och ska accepteras.
    Såna tankar är liksom onödiga och en ologisk utopi.

    • Visst kan det ligga en motsägelse i att definiera sig som en grupp, om man egentligen vill accepteras som en naturlig del av ”det stora hela”. Problemet som jag tycker uppstår är hur man t ex arbetar politiskt utan att definiera sig som en grupp. Det är svårt att arbeta för något om man inte kan göra det tillsammans med andra.

      Att alla är olika och har olika problem är väl givet. Alla har saker de bryr sig om på olika sätt, och det finns många områden man kan vilja engagera sig i – eller inte. Att bara acceptera att saker är som de är och inte går att förändra tycker jag känns uppgivet. Många förändringar har kommit till stånd för att människor gått samman och försökt att påverka. I det stora hela tycker jag att det är konstruktivt att önska förändringar som kan leda till något bättre. Jag förstår inte problemet med det.

    • Nu har jag tänkt vidare på det här idag och kommit fram till vad jag vill svara.
      Varför vi har pridefestivaler och parader hörs på namnet. Det är för att många människor fortfarande känner skam över sina känslor och över vilka de är. Det är för att människor i många länder lever i förtryck på grund av vilka de är. Det är för att min vän känner sig rädd för att gå ute om natten, och har fog för sin rädsla.

      Pride är till för att vända skam till stolthet. Det är inte för att påtvinga andra acceptans eller tolerans. Det är för att känna stolthet över att vara precis den man är. Och om det inte passar någon annan så är det bara att låta bli att titta eller vara med. Pride är inte till för betraktaren. Pride är till för dem som deltar.

  3. Mr Creepy Says:

    *stor kram*
    Tackar för informationen!

  4. Vad fint att Mr Creepy kunde ta till sig svaren på frågorna hen ställde.

    Pride-Zombie Crawl verkar underbart! Ser fram emot bilder på det.

  5. Mr Creepy Says:

    Klart man till sig informationen man får efter ställt en fråga om ämnet.
    Plus jag kanske låter kall, fördomsfull och hatisk eller liknande.
    Men det är fel.
    Jag är av tanken att alla är människor vare sig hudfärg och sexualitet.
    Det finns inga ”avvikande underarter” av människorasen utan bara sexuella och pigment utvecklingar.
    Så jag har ju svårt att förstå hatet mot hbtq och andra hudfärger eller liknande.
    Jag tycker vi ska koncentrera oss på att utrota idiotiska koncept som människan skapar i ren dumhet istället.
    För det är allt detta grundas på.
    Idiotiska koncept.

Kommentera

