Acke Hallgrens album

Bland föremål jag ärvt från släktingar finns ett gammalt fotoalbum i brun papp, numera så medfaret att det börjar falla sönder. Det innehåller foton av en person, från det att han är liten tills han blir vuxen. Ingenting står i albumet, förutom några årtal, men sist i det ligger en dödsruna, för konstnären Acke Hallgren. Det är därför jag tror att bilderna i albumet föreställer honom.

Acke – Axel Leonard Hallgren – föddes 1885 i Stockholm och dog också där 1940. Han var kanske vän till Ivan Hoflund, min mormors morbror som var konstnär från Öland. Vem det var som brydde sig så mycket om Acke att hen skapade ett album om honom vet jag inte. Kanske var det någon av Ivans systrar, kanske någon helt annan.

Men jag vill att albumet ska finnas kvar även sedan tidens tand gnagt sönder det, så nu har jag scannat in det, och jag tycker att delar av det också ska finnas här!


1897-1898


1902


1907


1909


1913

Acke Hallgren, Landskap från Capri

3 svar to “Acke Hallgrens album”

  1. Britt Hoflund Says:

    Emil Hoflund var min mans farbror

  2. Hej!

    Visst är det Acke på bilderna!

    Så himla roligt att jag hittade ditt inlägg här om honom!! Han var min farfars farbror och han ligger min familj fortfarande varmt om hjärtat, men dessa bilder var helt nya för mig!🙂

    • Vad roligt att höra! Det är väldigt fina bilder tycker jag. Jag tror det var Lisa Hoflund som gjorde albumet, en syster till Ivan Hoflund!🙂

Kommentera

