Att skriva är att försöka stå ut med kaos

Skriver, tvivlar en massa, njuter samtidigt.

Att skriva är det roligaste och svåraste som finns. I det stadium jag är nu handlar det mycket om att sätta sig vid datorn, sätta händerna på tangenterna och se vad som händer. Något kommer ut, och jag tänker: Jaså? Var det det som hände… det visste jag inte!
Scener skapas samtidigt som texten hamnar på det virtuella papperet. Allt i en enda röra, ett virrvarr av osorterade tankar, händelser, repliker. Det ostrukturerade leder lätt till ångest. Samtidigt är det nu, så här, som berättelsen skapas.

Jag har en längtan efter att ha allt klart och tydligt för mig, att veta precis vad som ska hända och bara skriva ner det. Men det fungerar inte alls så. För mig.

Kommentera

