Lycka…

Jag har haft den stora förmånen att få må riktigt bra ett tag nu, den senaste veckan eller så. Jag vet inte varför det är så och jag tänker inte göra nån djupgående analys av läget – spar krafterna tills de behövs bättre – men. Jag antar att jag är lycklig…

…för att jag såg en så fantastisk dam idag på stan, runt 70, i djupröd stass från hatt till tass, och tänkte att sån vill jag bli.

…över roliga projekt – egna och andras – där jobb och fritid smälter samman, där möten blir nöjen, där en blir stolt över att få vara med på ett hörn, och över all kreativitet och kraft och vilja att bidra som finns i den här stan och lite överallt.

…över att semestern börjar idag, över fint väder och över att jag åker till Basecamp imorgon.

…över alla kära barn med många namn, och med leenden som går rakt in.

Och, som sagt, över friheten jag känner just nu. Jag suger på den som om den vore en karamell som jag fortfarande inte kan förstå att jag faktiskt har i munnen..

Ja. Lyckan kan man varken hålla i sin hand eller kräva livet på, men ibland bara uppstår den.
Annars är det väl lite så här, som det här citatet min mamma hittade i Divan säger:

”Jag förstår inte riktigt hur en människa skulle vara psykologiskt konstituerad för att samtidigt tänka sig att hon borde försöka eller alls skulle kunna gå omkring och vara så harmonisk och lycklig som möjligt, och därtill att denna inställning skulle vara det mest adekvata svaret på såväl livets utmaningar som den sociala och politiska situation som vi befinner oss i.”
– Ur Edda Mangas intervju med Per Magnus Johansson i Divan 1-2/2010, s 31.

Fina Maud Lindström med Fröken Normal. Gör mig också glad!

Kommentera

