Det som kommer och går

Hade en intressant diskussion med min mamma härom dagen, om hur man ibland kan behöva återknyta bakåt. Ägna sig åt sådant man brukade göra under en viss period, återuppta kontakten med gamla vänner, osv.

Jag har gjort det mycket nu på senaste tiden. Antagligen för att jag hade ett långt förhållande som tog slut, och när jag blev singel igen var det som att jag behövde hoppa tillbaka till tiden innan jag träffade personen. Var var jag då? Vad gjorde jag? Vilka umgicks jag med?
För att jämföra. Vad har hänt? Var är jag nu? Hur har livet, och jag, förändrats?

Det blir en sorts integrering som har tagit en del energi. Som vanligt fungerar jag så, att om nåt ska göras så ska det göras ordentligt.
Som bonus hittade jag tillbaka till något som betyder mycket för mig, dansen.

Nånting som TomTom sa när vi var och fikade, och som jag har tänkt på en del, är att man kan se på livet som cykliskt i stället för som en rak väg från A till B. Saker kommer och går. De försvinner och kommer tillbaka. Det kan skapa ett större lugn eftersom saker inte försvinner helt och fullt, och det inte finns en fast slutpunkt där det man strävar efter måste ha uppnåtts. (En slutpunkt finns ju visserligen, om man inte tror på återfödelse, men.. jaja.)

Jag tycker om att tänka på det så. Även om det är så att vissa perioder, möjligheter, personer förvinner och aldrig kommer tillbaka, så kan de alltid dyka upp inom en. Och ibland kan man ta vid igen där man var, på något vis.

Kommentera

