Lita på det oväntade

Ett av mina favorituttryck är lita på det oväntade. Det är titeln på en bok av Gunnel Linde, och en del i en serie böcker om en roligt stökig familj. I serien ingår också Om livet är dig kärt som jag har läst många gånger.

Att lita på det oväntade är just det jag behöver lära mig, jag som gillar att ha kontroll. Mycket, det mesta, går ju egentligen inte att kontrollera.
Och då finns bara det oväntade kvar att lita på!

Lätt är det inte. Att slappna av, att låta saker komma i den takt de vill, och bli gjorda i den takt en klarar av. Att inte toppstyra allt.
Men jag tror jag har blivit lite bättre på det, ändå. Jag skriver inte alls lika många listor som jag gjorde förut. Framtiden är grumligare och mera diffus. Att det skulle kunna vara nåt bra hade jag inte trott för tio år sedan!

Kanske är mitt kontrollbehov en rest från en tid när jag inte tyckte mig ha kontroll över någonting alls. Då det gällde att krampaktigt hålla sig fast och med alla medel försöka påverka verkligheten i någon riktning, förslagsvis till det bättre. Jag tycker jag har mycket kampinställning kvar, fast jag egentligen inte behöver kämpa längre. Det skulle jag vilja vänja mig av med. Kämpa är bra, när det verkligen behövs, men inte 24/7.

Kommentera

