Starka uttryck

Jämförde i ett tidigare inlägg Cam Archers och Eli Levéns uttryck. Det som jag tycker är gemensamt för dessa är en kraft och tydlighet, en färgmättnad och styrka.

Jag tänkte vidare på det där och kom fram till att jag ofta dras till starka uttryck. Jag tycker om det som hörs högt och skiner starkt.

Och där finns en gemensam nämnare mellan många av de saker jag gillar – som psytrance, Opeth, Muse, Mindless Self Indulgence och Psyclon Nine – de har alla starka uttryck, fast på olika sätt förstås.

Psyclon Nine – med visuell estetik som tagen ur en skräckfilm

Ibland skäms jag för min dragning till det känsloutlevande. Det är kanske för att starka (känslo)uttryck ofta inte räknas som något fint. Det finns massor av skällsord för överdriven känslosamhet:
Melodram, sentimentalitet, nostalgi.
Pretentiöst. Vräkigt.
Drama Queen.

Haha. Recensionen i SvD av Muse-spelningen på Hovet i höstas är t ex inte nådig.

Färgstarkhet och särskilt grällhet räknas ofta som tacky, dålig smak.
Fast ibland blir det populärt som kitsch. Trance-estetiken är tacky ända tills Klubb Kristallen gör svampar till nåt fint.😉

Själv måste jag givetvis analysera varför jag dras till det tydliga, känslostarka, och jag brukar ju skylla allt på min hjärna och hur den fungerar… så den här gången hävdar jag att den är väldigt högljudd och behöver starka uttryck för att bli överröstad!

Är det ett slags kicksökande kanske?

Men även jag har gränser. När Matt Bellamy går loss på franska i I Belong to You (+ Mon Coeur S’Ouvre A Ta Voix) blir det för mycket till och med för mig. Inte franska… please!

Och så tycker jag om Elliott Smith också. Det är väl ändå ganska lågmält?

Kommentera

