Nördning pågår

Jag håller på och nördar ner mig i elektroniska musikgenrer. Så klart kan jag inte komma i kontakt med en massa (för mig) nytt, utan att börja grotta ner mig i vad som är vad, hur man vet att det ena är det ena och det andra med det tredje.

Det blir mycket psytrance just nu. Jag har längtat efter sånt som är färgglatt.
Men så håller jag också på att undersöka och lära mig om fler av de där knastersvarta genrerna för dem älskar jag ju också. Särskilt som botemedel mot ångest. Då fungerar bara det riktigt krasande oljudet. Allt slagg i hjärnan måste schranzas sönder till små partiklar som går att skaka ut.

Tadox – schranz, schranz!

Men ju mer jag lyssnar, och läser på Wikipedia, desto fler frågor får jag. Hur skiljer man t ex på hardtechno och schranz? Vad är skillnaden på hardcore techno och hardtechno? Breakcore och powernoise? Och hur kan både SAM och Tarmvred vara powernoise när de är så olika? Är SAM verkligen powernoise, och om inte, vad är det då? Industrial rave?

Iszoloscope – powernoise?

Och, sist men inte minst – hur kan det komma sig att jag fortfarande inte hittat. Någonting. Som. Liknar. Tarmvreds. Bästa. Låtar – mer än just dessa – när jag vill ha mer, mer, mer och Tarmvred själv vägrar att vara konsekvent och skapa fler?

Jag vill ha trasiga knasiga breakbeats med blippblopp! Meeer!*

Bästaste Tarmvreden!❤

Sen är det alla trancegenrerna, som jag också måste lära mig skilja på. Om det går. Som en bonus måste jag också ta ställning till alla kuliga festivaler som dyker upp, och som jag skulle vilja åka på!

Mitt i alltihopa kom jag att tänka på en gammal favorit från tiden när jag själv ville lära mig mixa (och nej, det orkade jag inte sen). Jag älskade allt från Code Red och särskilt Adam Beyer. Den här låten hade jag en av mina bästa stunder någonsin på dansgolvet till. Jag hoppade runt som en galning. Jumjum frågade vad det var med mig egentligen. ^^

Vi kallade det för banktechno, ju.

*Här hittade jag förresten några trevliga meningar på Wikipedias sida om breakcore: ”The rise of chiptune music has also blended with breakcore with artists such as Overthruster, Patric Catani, AA.Kurtz, Sabrepulse, Tarmvred, INSTIGO, Renard, and DJ Fhantom. Some musicians such as Edgey from the power noise scene have begun to take influence from breakcore.” Hmm undrar om det finns hopp om nån av de där då, som Tarmvred-komplement?

PS Jag vet att det är ganska fånigt att hålla på med sån här klassificering. Men kul!

Kommentera

