Ont och vackert

Har varit på landet.
En märklig sak med att komma ut dit är att man, efter någon dag eller två, känner hur man känner sig. Den här gången visade det sig att jag var ganska trasig. Kanske var det inte så förvånande.

Nu ska jag fundera på hur man lagar trasiga insidor till hela igen. Så hela som det nu går.
Det är svårt det där. För jag tycker mycket av hur jag mår verkar ha med hur min hjärna fungerar att göra, och jag vet bara inte vad jag ska göra för att få den att fungera annorlunda. Att lugna ner sig. Det är som att den skenar.

Samtidigt, kanske är det dags att göra nånting när det känns som att 25 % eller mer av ens vakna tid går åt till ångesthantering.

Det finns ett par saker som jag vet brukar fungera:
Träffa vänner. Göra enkla saker, som att laga mat. Skriva dagbok brukar också hjälpa, men jag kan inte lägga mer tid på att skriva dagbok än vad jag redan gör. Jag skulle hellre vilja finna ron att skriva på lite andra saker i stället!

Ibland är det kanske just när man gör läkande saker som man känner känslorna. När man inte flyr till tankar på kickar, fester, förälskelser…
Kanske är själva kännandet av känslorna en läkning i sig?

Promenaden i solskenet idag var så. En torr grusväg med en enda liten groda, ångande alvarmark, killingar… och för första gången sen förra året kände jag doften av sommar. Och ontet kändes så tydligt att jag kunde ta på det.

Jag tänkte på att jag varje natt sedan förra onsdagen hade drömt om Kid. Men i natt drömde jag att en annan person skickade sms till mig. Hen skrev: ”Var är du?” för hen stod utanför min port och väntade på mig.

Och jag tänkte:
Livet gör ont ibland, men det gör det inte mindre vackert för det.

Kommentera

