Överraskningar och omstruktur

Tankarna är så fladdriga att jag har svårt att samla dem. Är inne i ett litet synthryck och lyssnar på Hocico.
En av de saker jag funderar på för närvarande är människors sätt att vara.

Första gången jag verkligen reflekterade över att vissa mänskliga exemplar tycks fungera helt annorlunda än jag själv var på folkhögskolan där jag träffade Dipbuoc. Han hade rummet mitt emot mitt, och ett av de första minnena är att han bjöd in mig till sig för att lyssna på hans grymma bandare, på vilken han hade spelat in signaturmelodin till fångarna på fortet.
Dipbuoc var på samma gång påfrestande osjälvständig och underbart idésprutande. Han var den som kunde sova med ögonen öppna på lektionerna (vi gick i samma klass och brukade sitta brevid varann) och som påstod att han kunde se människors auror. Min var lila sa han. Han kunde styra sina drömmar, i dem brukade han flyga. Musiken han lyssnade på var galen (den numera ganska bortglömda stilen jungle) och musiken han gjorde själv var ännu galnare, i alla fall i början.

Dipbuoc

Nu har jag en sån där underlig person i livet igen. En vars hjärna jag inte kan förstå, men där det roliga blir att överraskas. Jag kommer på att det var länge sen. Och jag kommer på att det alltså är så att man tolkar världen och människorna enligt vissa mönster som man har lärt in: ”detta betyder det, och detta betyder det”. Och så dyker det då upp en sån där som mönstren och schemana inte passar på. ”Detta betyder.. nehej? Det gjorde det inte! Oj.”
Det är ganska roligt att tänka oj ibland. Men för en sån som mig med ett enormt analys-och-kontrollbehov sätter en omstrukturering och omsortering utan dess like igång, i den stackars hjärnan som till varje pris måste. försöka. förstå.
Pust.

Hocicos vackra Escapando de los Recuerdos

Kommentera

