Livet

Läser gammal dagbok. Är för trött för att göra något ikväll.
Så här skrev jag i alla fall för nästan tio år sen:

Och det som gör livet så värt att leva är just alla toppar och dalar som det bjuder på! Vad skulle livet vara om det bara gick som på räls? Om man aldrig böjde huvudet mot skrivbordet, eller lutade det mot en vägg? Om man aldrig snubblade och gjorde illa knät? Om man aldrig snyftande sjöng till en PJ Harvey-låt?
Om den man älskade aldrig gick ifrån en på bion för att gå hem och kräkas?
Hur skulle det vara om livet slutade överraska en? Om livet slutade spela en spratt och föra en bakom ljuset? Om man aldrig hade bakfylledagar på kontoret? Om pojken aldrig sa ”vi ses i morgon”?

Jag brukar jämt vara så sur för att jag inte får bestämma. Men den verkliga sanningen är att jag inte alls har lust att bestämma. Det gör ingentinget bäst. Jag vill inte alltid få det som jag vill ha. Jag vill bli överraskad. Jag vill få det jag inte ens visste fanns, jag vill få det jag vill ha och mista det igen, jag vill leva. Jag vill leva på livets villkor, de villkor som säger att ingenting är bestämt, de villkor som jag inte alls kan påverka, hur mycket jag än försöker.

Jag älskar livet. Naturligtvis hatar jag det också. Sånt är livet. Och inte värre är det än att man kan stå ut med det. En av de riktigt goda sakerna med livet är just att man tror att man inte kan stå ut. Fast man kan.

Ett svar to “Livet”

  1. […] och som vanligt så kostade det på lite grann. Men det är det värt. Man kan inte gå genom livet utan att det törnar in i en.. utan att man gör sig illa på det ibland. Det skulle inte vara ett […]

Kommentera

