Året var 2009

Några dagar kvar men… summeringen kommer nu ändå!

2009 var onekligen ett händelserikt år, och om jag skulle beskriva det med ett ord skulle det antagligen bli med ordet emo.
Första dagen på jobbet efter julledigheten fick jag kommentaren att jag såg ut som ”han den där Daniel” och personen menade Henrik Berggren i Broder Daniel. Det var kanske det som satte ribban för resten av året?

Hur likt det egentligen var kan kanske debatteras. Har ju inte ens stjärnor under ögonen..!

I februari fick jag en emo-haiku av nån som jag då inte kände särskilt väl, men som blev en viktig vän, närmare bestämt en med stort V.

I mars började jag på Selfmade och i maj startade jag den här bloggen! Lite skakigt kändes det i början att välja vad som passade och inte passade att skriva om, men efter hand har det klarnat känns det som.

En av årets höjdpunkter var Yvonne-spelningen i juni på Debaser då jag fick återuppleva min gamla idol Henric de la Cour på scen. Jag skojar inte när jag säger att jag var duktigt into Yvonne för duktigt länge sen.

Tänk om jag hade vetat då att detta skulle hända femton år senare!

Jag blev singel efter åtta år och flyttade till ett område i Malmö som jag inte trodde att jag skulle trivas i. För att peppa upp mig kallade jag det Prag 8. Jag trivs mycket bättre än jag trodde. Det är lite schysst maffiastämning här!

Hösten var lång och jag dansade för lite men såg några bra spelningar: Anathema, Katatonia och Muse. Jag skrev inte mycket, och det hoppas jag att jag ska ändra på: nästa år har jag tänkt att jag ska jag avsluta mitt andra bokmanus Tatuerade tårar och börja på det tredje som just nu har arbetsnamnet Stella betyder stjärna.


Stella

På varje filmfestival som var (Malmö Queer Art & Film Festival, CGLFF och Sensurround) trodde jag att jag skulle se massor av filmer men det blev bara en eller ett par på varje. Lucia Puenzos nya film The Fish Child var inte så bra som jag hoppades. På Sodomi – det är svårt att låta bli recenserade jag under hösten mycket dokumentärer – jag vet inte varför egentligen. Störst intryck av dem gjorde SqueezeBox, för att den handlade om ett ställe som jag tror att jag hade älskat att gå till!

Jag hittade Kontrapunkt. Det var bra.
Jag lyckades stävja en begynnande höstdeppighet med hjälp av D-vitamin (och lite placebo, kanske).
Jag gick på ElectriXmas och kom ihåg hur kul det är att dansa. Och att kramas.

Och just det, jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska göra på nyårsafton, men jag hoppas att jag under kvällen kommer att känna mig ungefär såhär:

Little Jimmy Urine från MSI – spektakel, glamour, f-words och dekadens! Skål för det.

2 svar to “Året var 2009”

  1. jag vill använda din tecknade flicka på en broschyr???? Har du gjort den?

Kommentera

