Prince har förlett mig

Av Henrik

”It’s late and I’m running out of clever things 2 say,
the kind that will bring a girl like U 2 tears.
There’s only one more glass of this rosé,
let’s throw it on the fire with r past
and dance the night away…”

Slutligen, efter många års idoliserande så börjar jag nu misströsta. Talar verkligen Prince sanning? Hans fantastiska röst, sköna funkighet och extremt tilltalande yttre har länge köpt min avgudadyrkan, men nu börjar jag till slut känna att Prince kärlekstexter är lika mycket värda som en snöboll i helvetet.

Texten ovan kommer från skivan Rave un2 the joy fantastic, en skiva efter bytet till ”The Artist…”, en skiva som jag tidigare tyckt har varit underbar. Om och om igen har jag litat på hans råd, försökt vara en smooth operator som säger någon sexig skit som får den tilltänkta att säga att du är precis så häftig som du utger dig för att vara och, fuck yeah, vad personen tycker om det. Okej, Prince texter kanske inte var menade som budord att leva efter, men inställningen i dem har varit värd att eftersträva tyckte jag.

Jag har alltid älskat Prince för hans dubbla roll som ett vräkigt svin med storhetsvansinne i den verkliga världen och hans förmåga att ändå göra musik som vid lyssnande sliter hjärtat ur bröstet på dig och förstrött ger dig det tillbaka när skivan råkar vara slut. Men jag tänker inte falla så enkelt längre. Prince, jag har synat din hand, du ljög och jag vann.

James Brown bjuder upp Prince på scen. Han blir ditburen 2:14 in i filmen, kommer upp extremt stenad, spelar lite gitarr och sliter sedan av sig kläderna när det inte går så bra.

Kontentan är, antar jag, att jag inte längre kommer att drömma om att vara som Prince, men det är nog en liten tröst för världen; det finns fortfarande tre dussin andra artisters musikpersonligheter jag plankar på. Men små steg, en dag i taget. Till slut har jag kanske skakat av mig alla illusioner jag svept in mig i under ungdomen och då…

”All understand and all stand under this affirmation now.
By the power invested in me by God,
ALL NEGATIVITY BOWS!”

Tack för de orden Prince.

Kommentera

