Enfants terribles

Inför det kommande skrivandet av en ny berättelse har jag klurat lite kring ”enfants terribles”. Jag har alltid haft en tendens att fastna för sådana, både i verkliga livet och när det gäller fiktiva karaktärer.


Peter Murphy

enfant terrible – ”hemskt barn”; om en person vars okonventionella uppträdande generar eller provocerar andra. Till exempel i meningen ”Han är popkonstens enfant terrible”. På franska menar man närmast någon som pratar om allt alltför uppriktigt. – Från wikipedia


Peaches


Nero Bellum

Det är lättare att peka ut manliga enfants terribles än kvinnliga. Tjejer med den rollen är ovanliga… så känns det i alla fall. Jag gissar att det är för att det är mer tabu för kvinnor att bete sig provokativt.
Tipsa mig gärna om kvinnliga enfant terribles!

4 svar to “Enfants terribles”

  1. Jag älskar Peter Murphy även fast jag är man.🙂

  2. […] tillsammans med den buttra uppsynen och kaxiga inställningen som gör det. Ni vet det där med enfants terribles. Och […]

  3. […] skrev här om dem och om ovanligheten med enfants terribles av kvinnligt slag. I fredags dök det upp ett i […]

Kommentera

