Nasty Old People

Jag har dragit mig lite för att skriva om Nasty Old People av olika skäl. Projektet har hyllats av många på grund av teamets starka engagemang i en film som skapats utifrån en ytterligt liten budget, samt valet att förbigå traditionella kanaler och bland annat distribuera via The Pirate Bay.
Debutanten Hanna Skölds driftighet och mod går inte att ta miste på, och initiativ av det här slaget vill jag gärna pusha för. IRL-premiären på Kontrapunkt i Malmö var oerhört mysig, med luffarbio av Råfilm, soppkök på gården, och folkhögskolefilmfestivalstämning (!) i lokalen. Massor av människor har engagerat sig för att filmen och allt runt omkring skulle komma till stånd och hela grejen känns smått fantastisk i sin positiva DIY-anda.


Trailer

Men… filmen som sådan har en del problem som jag ser det. Det är alltså en burlesk saga om Mette (Febe Nilsson) som jobbar inom hemtjänsten. Hon är så tuff att hon får ta sig an de galnaste åldringarna, och alla har de olika historier att berätta.

Huvudkaraktären Mette är dock det stora problemet i filmen. Jag tyckte inte alls om henne, vilket nog inte heller är meningen att man ska göra: hon är troligtvis menad att vara en osympatisk person som ska komma att förändras under filmens gång. Men det blev alldeles för svårt att förstå hennes bevekelsegrunder.

Filmen börjar med att Mettes berättarrröst säger nåt i stil med ”Jag heter Mette, och jag är 19 år. Sedan jag var 13 har jag varit nynazist” och den slutar med orden ”Jag heter Mette. Jag är 20 år, och fram tills jag var 19 var jag nynazist”. Jaha, undrar jag. Varför då? Jag kan tyvärr inte förstå Mette. Vad förändrar henne, är det mötet med gamlingarna, trädgårdsmästaren hon misshandlat, eller något annat? Många, många trådar finns i berättelsen och jag famlar efter någon att hålla i från början till slut.

De små berättelserna om de hårt karikerade gamlingarna är bitvis underhållande, småanimationerna mellan scenerna jättefina. Det är mycket välgjort utifrån förutsättningarna, men jag tycker manuset hade behövt en omgång till innan det filmades. Idén med en kvinnlig nynazist som förändras i mötet med åldringar är mycket stark, men kanske är det just konceptet som ställer till det. Greppet blir krampaktigt och tillåter inte karaktärerna i berättelsen att leva.
Men jag tror mycket på Hanna Skölds kapacitet, så vi får se vad som kommer framöver.

Kommentera

