Goth + Queer = sant

Genom åren har jag tagit del av och ansett mig tillhöra ett gäng olika subkulturer. Den jag kommit att fastna mest för är goth-kulturen. Inte konstigt, när jag tycker så mycket om det extravaganta, utklädning, lek med identiteter etc.
Goth-kulturen består egentligen av en mängd olika subkulturer som i brist på kritisk massa ingått en överenskommelse om att samsas under ett och samma paraply. Det gör att det finns en fantastisk bredd både vad gäller utseenden, musiksmaker och åldrar. Men gemensamt är kanske just intresset för starka stilmässiga identitetsuttryck.

WGT

Jag har nämnt förut att goths är bra på tvillinglikhet. Jag vet ingen annan subkultur där man allt som oftast ser par av olika kön klädda i exakt likadana kläder, med allt från samma rosafärgade extentions, till korsetter och höga platåkängor. Sällan ser man heller så många killar som klär sig enligt klassiskt kvinnliga normer, rejält sminkade, med hårspännen och accessoarer. Androgynitet står högt i kurs, särskilt bland killarna. För det går inte lika mycket åt andra hållet. De flesta tjejer ser ut som tjejer och vissa killar gör det också.

Nero
Androgyna stilikonen Nero Bellum från Psyclon Nine.
Foto: Diana Phan, lånat från myspace.

Könsöverskridande identitetsuttryck är inte direkt relaterade till sexualitet, men många goth-killar känner sig nödgade att tala om att de inte är homo- eller bisexuella, eftersom vissa utanför kulturen tror att deras feminina utseenden indikerar just detta. T ex Picture-Perfect i sin blogg på myspace, här.

Många ser sig nog inte som könsöverskridare – det är ju helt normalt att inom subkulturen se ut såhär, och politik är inte något ständigt närvarande som i andra tydligare queer-rörelser. Men gränsöverskridandet skapar en öppenhet oavsett det bakomliggande syftet. Jag vet flera transpersoner som är goter, och det känns relativt självklart i en kultur där en ”vanlig heterokille” kan gå runt i korsett utan att någon höjer på ögonbrynen. Och det får mig att älska goth-kulturen!

Ett svar to “Goth + Queer = sant”

  1. […] Djupdykning i goth Nu har jag läst Goth Culture – en akademisk text (fast ganska lättläst för att vara en sådan) i vilken författaren och tillika forskaren Dunja Brill gör en djupdykning i subkulturen goth. Oj vad intressant den var! Boken är heltäckande i sin genomgång av hur könsidentiteter och sexualiteter representeras i goth (något som jag också skrivit lite om här). […]

Kommentera

