Muse, Parken Köpenhamn

Dagen jag skulle på Muse började med att jag fick nåt slags migränanfall som gjorde mig så yr och illamående att jag inte kunde resa mig ur sängen. Därför kändes det lite som ett mirakel när jag på kvällen ändå satt på tåget till Köpenhamn. Det krävde all min viljestyrka och många huvudvärkstabletter, men åh vad glad jag är att jag tog mig iväg!

Matt Bellamy
Bild:

http://www.flickr.com/photos/falh/ / CC BY-SA 2.0

Aftonbladets recension av Muse-konserten på Hovet i Stockholm var inte nådig. Recenscenten Håkan Steen skrev redan för åtta år sedan att ”ger man sig i kast med den här sortens stämningsbaserad rock är subtilitet a och o” och i den nya recensionen citerar han sig själv. Subtilitet, varför då säger jag, när det finns Muse? Det finns många artister (t ex Katatonia och Anathema) som hanterar både skörhet och driv och Muse kanske inte hör till dem i samma utsträckning, men jag gillar det spektakulära och det extraordinära. Det enda som möjligtvis saknades var intimitet, men sådan är svåruppnådd på spelningar i den här storleksklassen.

För mig var det första gången på en så stor konsert (bortsett från på festivaler), och jag konstaterar att jag nog aldrig förut varit fan av något band som är så populärt. Det var pampigt. Scenbygget, ljuset… men mest av allt att se ett hav av människor röra sig som en person, belysta av strålande grön laser.

Vad jag gillar mest med Muse knyter an till det Aftonbladets recenscent skriver om: Det är definitivt svulsigt, full on, det är pretentiöst (ibland i överkant även för mig) men de ber aldrig om ursäkt för vad de är och gör. Det är stora gester, men för mig känns de aldrig oärliga eller konstlade. Det som bandet visar upp på scenen är äkta glädje.

Huvudvärken till trots fick hits som New Born, Starlight, Plug in Baby och Knights of Cydonia mig och resten av läktaren att stå upp och hoppa. Jag hade gärna tagit en spelning till, rakt av, efter de två timmarna.

soap

Och jo förresten, Matt Bellamy, jag är fortfarande singel. Tänkte det kunde vara bra för dig att veta.

3 svar to “Muse, Parken Köpenhamn”

  1. MUSE4-EVER Says:

    OMG du har så mycke tur!!
    Skulle se dem i Sverige den 24 October men visade sig att jag var för ”ung” när en tjej som var 11 ½ år kunde komma in *frustrerad*.
    Ska se dem den 10 och 11 September 2010 i Wembley Stadium kmr bli den bästa dagen i mitt LIV!!!^^<33

  2. […] var lång och jag dansade för lite men såg några bra spelningar: Anathema, Katatonia och Muse. Jag skrev inte mycket, och det hoppas jag att jag ska ändra på: nästa år har jag tänkt att […]

Kommentera

