Katatonia på Olympen

Katatonia hörde jag första gången på bilradion en sen kväll på väg från Öland till Malmö. Det var en perfekt setting för musiken, som är atmosfärisk och hård i ett. Igår spelade de förband till Porcupine Tree på Olympen i Lund och det var första gången jag fick chans att se dem live, något jag velat i fyra år. De spelar oftare utomlands än på hemmaplan. Sångaren, Jonas Renske, sa under spelningen att det nog var första gången de spelade så långt söderut i Sverige.

Katatonia_

Från en spelning i Virginia, USA

Bandets första skiva kom 1993, sammanlagt har de gett ut sju stycken, med en åttonde på väg. Enligt min mening är de senaste plattorna bäst. Katatonia har ett eget sound, en kombination av viskningar och dån som känns helt naturlig. En släktskap med Opeth finns där, men Katatonia är mindre experimentella och har betydligt mera alternativnerv.

När man väntat länge på att få se något är det lätt att ha för höga förväntningar, men jag blev inte besviken igår. Sångaren är känd för att vara blyg på scen och när han hade kortare hår syntes det tydligt att han inte tittade upp så mycket (det har jag sett på dvd!), men nu har han så mycket hår att det knappt märks. I Katatonias fall tycker jag inte blyghet gör så mycket. Det är en del av vad de gör.

Katatonia_Jonas

Bilder:

http://www.flickr.com/photos/metalchris/ / CC BY-NC 2.0

Bäst under spelningen var de lite äldre låtarna I am nothing och Teargas. Dessa var mest sammanhållna och Jonas sjöng fantastiskt bra på dem. En låt från nya skivan Night is the new day, som kommer i november, spelades också och den lät lovande.
Katatonia hade en del hängivna fans i publiken, men jag tycker att de förtjänar många fler!

Ett svar to “Katatonia på Olympen”

  1. […] var lång och jag dansade för lite men såg några bra spelningar: Anathema, Katatonia och Muse. Jag skrev inte mycket, och det hoppas jag att jag ska ändra på: nästa år har jag […]

Kommentera

