Fanzinet Nadir

Min andra tidning Nadir kom ut ca ett och ett halvt år efter Sömn. Vet inte varför jag inte kallade den för Sömn nr 2. Kanske tyckte jag det hade gått för lång tid,  eller så var jag så förtjust i ordet Nadir, som är motsatsen till Zenit, att jag inte kunde låta bli att använda det som namn på tidningen.

Nadir_sid1

Nadir innehöll också mest teckningar och serier, ett fåtal intervjuer och en artikel om Färjenäsockupationen, som den 15e oktober 92 hade stormats av polisen och jämnats med marken samma dag. Jag besökte platsen den hösten och såg våra hus förvandlade till fyra brädhögar. I ruinerna låg en massa personliga saker kvar; Davids gamla bandspelare och lite foton som jag tog med mig.

Nadir_Anarki

Under tiden sedan Sömn kom ut hade jag hunnit flytta från husockupationen, vara inlagd på barnpsyk i två omgångar, bo i egen lägenhet ett par månader under vilka jag hade gått ner 13 kilo, och sedan flyttat till familjehem. Detta låg i Jämjö.

Jämjö är ett litet samhälle med ca 2500 invånare. Nere vid gatuköket träffade man de ungdomar som var värda att känna (enligt vad jag tyckte). Förutom tjejen jag delade familj med bestod vårt lilla gäng av en hippie, ett skinhead, en raggare och en punkare (det var jag). Som i vilken collegefilm som helst!

Jag hade ett ytterligt litet rum. För att arbeta med tidningen behövdes det egentligen plats. Jag klippte och klistrade ihop originalen, skrev texter för hand eller på skrivmaskin som jag monterade med Büngers Fastik på olika bakgrunder. Precis som med Sömn var intervjuerna det stora gisslet. I mitt gamla block hittar jag massor av påbörjade intervjuer som jag nog inte skickade iväg. Det gick bättre med teckningar och serier.

Så här skrev jag i min dagbok:

”håller huvudet över vattnet ännu en dag
med musiken & bilderna
dom snurrar i huvudet,
virvlar, får mig att gå,
tala med folk, skratta, leva lite till

denna tidningen är ren överlevnad –
dedikerad till en grön spya
som lyser upp verklighetens gråa betong
& svarta avgasdimma…”

Innan Nadir hann komma ut i december 92 flyttade jag igen. Den här gången lånade jag en kopiator på min mammas jobb för att trycka upp tidningen, och de flesta försäljningar skedde nog i Stadsparken i Kalmar där vi brukade festa.

Nadir_Dikter

Vid det här laget hade jag kommit på andra tankar om vad jag ville göra i framtiden. Jag hade börjat göra skulpturer och drömde om att bli scenograf. Men precis som tidigare gick det mesta av min energi åt till att överleva. Det där med vad man skulle göra och bli i framtiden kändes ofta som något mycket avlägset – visserligen viktigt, men ändå så långt borta att det var svårt att fästa blicken på…

Nedan en serie om Christian, en karaktär som jag bar med mig under lång tid, skrev och tecknade en massa om. Det var den första karaktären jag gjorde att allvarligt försök att skriva en hel bok om, men den blev inte klar.

Nadir_Ch1

Nadir_Ch2

4 svar to “Fanzinet Nadir”

  1. Ah, det där fanzinet har jag. Bra grejer!🙂 Kram.

  2. Finns det fler nummer av den? Jag är intresserad. Kram

Kommentera

