Att speglas i en annans ögon

Efter en väldigt bra kväll igår känner jag ett behov av att formulera någonting om vänskap.
Vänskap är något av det viktigaste som finns. Hur uttjatat det än kan verka tål det att upprepas.

När jag mår mindre bra har jag märkt att jag ofta har idéer om hur jag skulle kunna må bättre. I de flesta fall handlar de om att jag tror att jag behöver uppleva fler roliga och spektakulära saker. Det upplyste min vän mig om igår att jag nog inte behöver.
Och det stämmer. För när jag inte mår bra är det något annat som hjälper: att träffa vänner. När jag gör det oftare dröjer det inte länge förrän saker känns bättre igen. Men det räcker inte att träffas så där som man gör på en lunchrast: man måste komma närmare det viktiga, de tankar som sätter myror i huvudet på en, de man grubblar på, de man inte avslöjar för så många.

Under kvällen igår avhandlades de sakerna likaväl som Kinsey-skalan, Immortal, människor som ser ut som The Knife, och problemet med att inte vara så intresserad av Kuba. Det var länge sedan jag skrattade så mycket.

När vänskap är som bäst känner man sig helt sedd, helt förstådd och helt accepterad. Att bli sedd av någon annan är annorlunda än att bli sedd av sig själv. Saker faller på plats när en annans ögon speglar. Det är nästan overkligt. Att det går.
Vi har våra bra stunder, eller vad säger du, vän?🙂

Ett svar to “Att speglas i en annans ögon”

  1. Bra stunder ja, de finns allt där. Höjdpunkten var enligt min mening det märkliga sammanträffandet att vi båda betraktar det faktum att vi inte är så intresserade av Kuba som ett problem.

    Ett bra samtal tar sin tid antar jag. Det tar ett tag innan man slutar att bara snacka och öppnar sig för mer spännande saker.

Kommentera

