Svart eller vitt – det finns inget däremellan

I en artikel om transsexualism i Sydsvenskan igår säger Lena som är på väg att genomgå en könskorrigering:
”Vi är inga könsöverskridare i traditionell bemärkelse utan jag har alltid varit kvinna inuti. För det mesta vill jag bara uppfattas som en mainstream-kvinna.”

Och i Sydsvenskans andra artikel om samma ämne, också från igår, säger Görel från föreningen Benjamin så här:

”Antingen är du en man, eller en kvinna. Det finns inget däremellan. Det säger Görel, ordförande i Benjamin, föreningen för transsexuella. Att vara född med ett annat kön än det man själv identifierar sig med har inget med könsöverskridande att göra, betonar hon.

‘Om det finns personer som tycker att alla ska kallas för hen i stället för han eller hon är det upp till dem. Jag har inget emot det, men för oss finns det inget mellanting. Vi gör allt för att bli av med den del av oss själva som inte passar in på oss.’ ”

Det är ett lite märkligt uttalande tycker jag – som att transsexuellas och könsöverskridares sak är två helt olika. Lisa Olsson, en TS-kvinna som bloggar framför sin kritik mot detta här.

Visst finns det säkert skillnader mellan vissa transsexuella och vissa könsöverskridare, och det är inget fel med det. Däremot tror jag att målet är gemensamt. Ett samhälle eller en kultur som accepterar transsexuella har lättare att acceptera könsöverskridare och vice versa. Det viktiga är att människor har en möjlighet att vara och ge uttryck för den de känner att de är, oavsett om de anser sig fullt ut vara kvinna eller man, eller någonting mitt emellan. Alla måste inte vara likadana. Det behöver finnas en öppenhet för att människor är olika, och därför känns uttalandet av Görel en smula underligt. Finns nu inte de som känner sig som mitt emellan?

Visst vore det enkelt om det bara fanns två vägar, man eller kvinna, med tydliga riktlinjer att följa, men riktigt så enkelt är det väl ändå inte? Jag har inga problem med att människor väljer att uttrycka sin könstillhörighet mer eller mindre tydligt, men att säga att vissa könsidentiteter inte existerar är att gå lite långt tycker jag.

Jag har heller inte uppfattat att de som känner sig som mitt emellan tycker att alla borde vara det. De kämpar väl för att få lov att vara, känna och uttrycka sig som de de uppfattar att de är. Inte för mycket begärt i mina ögon.

2 svar to “Svart eller vitt – det finns inget däremellan”

  1. ”Jag har heller inte uppfattat att de som känner sig som mitt emellan tycker att alla borde vara det.” Jamen vad bra! Då håller du ju med uppfattningen i de sidor du kritiserar!! Som Görel säger: Om det finns personer som tycker att alla ska kallas för hen i stället för han eller hon är det upp till dem. Jag har inget emot det, men för oss finns det inget mellanting.
    Jag har själv transsexuell bakgrund och är inte könsöverskridare! Att vi sedan ska ha ett tolerant samhälle i sig är ju självklart: tolerans för homos, hetros, transgenders …ja kanske t.o.m. skåningar :o) Respektera att de flesta i TS- gruppen inte är könsöverskridare. RESPEKT!

  2. Vissa ser sig som könsöverskridare, andra inte, och det är upp till var och en. Jag tyckte bara att uttalandet om att ”det finns inget mitt emellan” kändes väl svartvitt.
    Man tolkar saker på olika sätt. Jag förstår att inte alla känner sig som mitt emellan eller är intresserade av att göra det, jag tycker inte heller att alla borde göra det. Däremot bör man väl acceptera att vissa gör det. Det är alltid känsligt med generaliseringar, och det är inte min mening att vara respektlös mot dem som känner sig som fullt ut man eller kvinna.

Kommentera

