Att göra det lätt för sig

Anja Gatu skriver söndagskrönika i Sydsvenskan om debatten kring Caster Semenya, ett välmenande inlägg, men jag hajar till vid en mening:

”Utanför idrottsvärlden gör man det lätt för sig genom att konstatera att det är upp till varje individ att avgöra vilken könsidentitet den vill ha. Inom idrotten är det inte lika enkelt. Johan Wissman kan inte en dag identifiera sig som Johanna Wissman och kräva att få springa i damklassen.”

Nä… fast riktigt så enkelt är det väl inte i andra sammanhang heller!? Jag kan t ex inte byta namn till vad jag vill när som helst, om det är ett ”mansnamn”, eftersom jag ju räknas som kvinna. Även om jag skulle känna mig som man.  Det finns en massa andra sammanhang där olika regler gäller beroende på om man räknas som man eller kvinna. De flesta av oss är bara så vana vid dem att vi inte ens ser dem.

Jag var på ett föredrag i lördags där en mamma berättade om sin femtonåriga son, född som tjej, som hela tiden lever med våld och hot från omgivningen för att han har modet att välja den könsidentitet han känner att han tillhör. Och det är inte något som är enkelt.

Annars håller jag med Anja Gatu om att fokus så klart bör ligga på sakfrågorna och inte på Caster Semenya som person, att debatten är viktig, och det är bra att nyansera bilden i stället för att hålla på med en massa spekulationer. Men det är inte bara inom idrotten de här frågorna är komplexa.

Kommentera

