Sjuka organisationer

Det här är lite OT men jag måste blogga om det ändå, för jag tycker det är så fruktansvärt tragiskt. Jag läser i Sydsvenskan att en kvinna i fredags begick självmord på franska företaget France Telecom genom att hoppa ut genom ett fönster efter ett möte. Det var det 22:a självmordet på företaget sedan början av 2008. Det 22:a! Utöver det har det skett 13 självmordsförsök inom bolaget.

Nu kallas ledningen till möte av arbetsmarknadsministern, och det är väl det minsta man kan begära…
Hur kan en organisationskultur som föder sånt här få fortsätta? Hur kan ledningen få fortsätta driva företaget? Det måste ses som likvärdigt med arbetsplatsolyckor och det är ju uppenbart att det är en risk för människors säkerhet att arbeta på France Telecom. Jag vet inte mer vad jag ska skriva. Alltihop är så sorgligt.

Kommentera

