Nije på Kontrapunkt

Till slut fick jag chansen att se Nije, på Kontrapunkt i lördags. Och snacka om perfekt ställe att uppträda på!
Jag har ju försökt förut, bl a på Möllevångsfestivalen, men då krånglade tekniken. Den här gången ställde den upp tillräckligt länge för att det skulle bli en upplevelse.

Nije1

En beslöjad kvinna i heltäckande sjal kommer ut på golvet ackompanjerad av elektroniska slingor och ljud.
Överfallet hon utsätts för består av ljus. För det är ljus som, när slöjan avtäcks, får hennes kläder att reagera och påverka musiken, och det hon attackeras av är strålkastare och stroboskop i händerna på vitklädda, anonyma män som får mig att tänka Clockwork Orange och ultravåld…

Nije2

Jag tyckte mycket om att det fanns en gestaltning som gjorde uppträdandet till mer en performance än ett ljudexperiment.

Nije3

Det var också första gången jag var på Kontrapunkt, och trots upphajpningen av alla som sagt hur bra det skulle vara blev jag inte besviken.

Fler fester snart, hoppas jag!

Kommentera

