Ungdomar som rymmer

Läste i Sydsvenskan för någon vecka sedan (kan tyvärr inte hitta en länk till artikeln) om att polisen inte eftersöker ungdomer som rymmer hemifrån, om det inte finns särskilda skäl, t ex ett självskadebeteende eller andra problem. (Detta alltså som jag minns det, har bara läst artikeln en gång).

Det fick mig att ge mig ut på nätet, och där hittade jag den här infon om en rapport från Rädda Barnen om barn och ungdomar som rymmer hemifrån. Så många som 10 % av alla gymnasieelever har någon gång rymt eller kastats ut från hemmet!
Jag tycker det är en väldigt hög siffra, och undrar varför man inte hör mer om detta i den allmänna debatten? För att det sker i det fördolda? För att ungdomar inte är intressanta, eller för att deras röster inte hörs?

Rapporten Uppbrott hemifrån kan laddas ner här (lång version) och här (kort version).

Kommentera

