Självskadare

En studie av Jonas Bjärehed, psykolog och doktorand vid Lunds universitet, och psykologiprofessor Lars-Gunnar Lundh, visar att självskadebeteende är nästan lika vanligt hos killar som hos tjejer. Min gissning är dock att metoderna för att skada sig själv kan skilja sig åt mellan könen.

Ur den korta artikeln i Sydsvenskan idag:
”Totalt svarade 40 procent att de någon gång avsiktligt skadat sig själv. Vanligast, 20 procent, var att slå sig själv eller banka huvudet i väggen. Minst vanligt, 8 procent, var att bränna sig med cigarrett eller tändare.”

Där emellan finns så klart att skära och rispa sig med rakblad, som nog är det de flesta förknippar med ordet självskadebeteende.

Här finns ett referat från ett fördrag av Jonas Bjärehed som sammanfattar delar av hans forskning och som är intressant läsning.
hans egen hemsida finns inlägg med länkar till fler studier om självskadebeteende.

Tycker att det är bra att forskning görs, eftersom det finns oerhört mycket fördomar och förutfattande meningar om detta. Många självskadare behandlas nedlåtande och far illa inom vården eftersom självskadebeteende tycks räknas som något självvalt – till skillnad från ätstörningar och alkoholism som har status som sjukdomar är självskadebeteende av många sett enbart som uppmärksamhetssökande. En sådan aspekt finns där, men det finns också något allvarligare bakom många fall, där faktisk självmordsrisk är en viktig aspekt att ta hänsyn till. Två saker behövs för att ändra bilden och förbättra hjälpen till självskadare: Relevant forskning och berättelser från dem med egen erfarenhet. Men inte alla självskadare söker uppmärksamhet. Många skäms för vad de gjort mot sig själva och vill inte berätta.

Jag själv då? Inte skriker jag ut att jag brukade skära mig när jag var tonåring. Få vet om det.
En del ser kanske ärren. Men aldrig att någon frågar om var de kommer ifrån.
Så tabu är det.

Edit: Sen jag skrev mitt inlägg så har artikeln i Sydsvenskan uppdaterats och utökats, bland annat skriver de just om skillnader i metod mellan tjejer och killar.

Kommentera

