Malmöfesten goes on!

Ibsens Lille EyolfNu är Malmöfestivalen igång för fullt och med det chans till en mängd upplevelser av olika slag. Själv begav jag mig igår till Moriskan i Folkets Park för att kolla på Teaterrepublikens föreställning Ibsens Lille Eyolf – en parafras av Ibsens pjäs, omskriven i en modernare version av Jens Peter Karlsson –  om Eyolf som drunknar i fjorden, och om hur det påverkar hans familj och omgivning. Ett intressant drama om skuld/ansvar, manipulation, kroppsideal och relationer, som säkert tål en hel del analyserande (vilket jag inte orkar ge mig in på nu dessvärre).
Jag blev i alla fall väldigt nyfiken på hur denna nyskrivna version skiljer sig från originalet från 1894.

Missade tyvärr den utlovade splatterteatern – Fyrvaktarna – som visades efter Ibsens Lille Eyolf, nån som såg och vill berätta om den?

Mina tips inför resten av festivalen:

Idag måndag:

Tisdag

  • Whoop Dee Doo, galen talangshow, Raoul Wallenbergs Park kl 18 (även torsdag kl 20 i Raoul Wallenbergs Park och fredag kl 18 på Moriskan, Folkets Park
  • Fucking Arlöv, pjäs av Studentteatern baserad på Fucking Åmål, Kulturkvarteret, kl 20 (även fredag kl 18)
  • Genius Party Beyond, japansk anime, Moriskans utescen, kl 21
  • Klas-Ingelaz, queer-dansband, Moriskan, Folkets Park, kl 22

Onsdag

Fredag

Kolla hela programmet på www.malmofestivalen.se

Kommentera

