Kvinnan i kanalen

Igår var jag på ”skräckpromenad” genom Slottsparken i Malmö: en uppsättning av Teater Insite vid namn Kvinnan i kanalen. Huvudrollsinnehavaren (och regissören) Matthias Thorbjörnsson ledde åskådarna i klunga genom parken, som var förstärkt med ljud och ljus, och berättade om hemskheter som hänt i Malmö. Ibland smög en svartklädd man förbi och en kuslig kvinna dök upp på avstånd, men dessa skådespelare hade ingen framträdande roll, och berättelsen om de två systrarna förblev fragmentarisk.

VitDam

Vid ett tillfälle släpptes vi i åskådarklungan på egen hand, guiden försvann och man undrade ”vad ska hända nu?”. Det var den bästa stunden, men den varade för kort tid. Med mer interaktion mellan publiken och skådespelarna och mer gestaltning istället för berättande hade det kunnat bli spännande. Nu blev det mer som en guidad tur med effekter.

Inne i slottet Malmöhus fick promenaden en märkligt dramatisk avslutning som verkade skrämma en del, men jag är inte särskilt lättskrämd – bara för att ljuset släcks och några skrik hörs blir jag inte rädd. Och det var synd, för det ville jag bli, i alla fall lite grann. Tyvärr måste jag säga att det läskigaste som hände under kvällen var stämningen som uppstod när vissa, innan promenaden skulle starta, förstod att det bara fanns 30 platser och att biljetterna redan var slut!

För den som är intresserad ges Kvinnan i kanalen även den 1, 2, 4, 5, 6, 8 och 9 augusti (läs mer här), men kom i god tid innan biljetterna släpps klockan åtta (vi var där vid sju!).
Jag och min kompis blev förresten intervjuade av en radioreporter, vet inte om det kom med i nån sändning. I alla fall ställde hon frågan: varför är det roligt att bli skrämd?
Varför är det det, tror ni?

Kommentera

