Sakletare

joker04-09Jag tänkte vidare kring det där att hitta och upptäcka, som det förra inlägget handlade om, eftersom det verkar vara ett återkommande tema i mina fantasier, särskilt i sådana jag hade när jag var liten.

I elvaårsåldern brukade jag tänka att jag någon gång skulle hitta en skatt. Om jag bara höll ögonen öppna skulle jag finna det där värdefulla, magiska föremålet. Det gjorde att jag fäste minst lika stor uppmärksamhet på marken som på omgivningarna och ledde till att jag faktiskt hittade en del olika saker. På naturhistoriska muséet i London upptäckte jag till exempel, mellan spjälorna i en dörrmatta, ett litet smycke i form av en gris, inte större än sju millimeter. Det var inte en värdefull sak, men bara det att jag hade sett den gjorde att den fick ett särskilt värde.

Jag har en vän som samlar på spelkort, sådana hon hittar. Hon sätter upp dem på väggen. Vissa är halva och söker sin andra hälft. Kanske får hon ihop till en hel kortlek med tiden.  Sedan jag fick veta om hennes kortsamling har jag också sett flera spelkort, i rännstenen, på gatan, där de ligger och väntar på att bli upplockade.

Ibland måste man kanske leta för att hitta något. Man måste ha siktet inställt på att söka. Det skärper blicken och får en att se sådant man annars inte skulle ha lagt märke till. Men ibland hittar man något utan att leta, och det är nästan det bästa. När något bara dyker upp. Ibland är det en människa, någon som visade sig ha kvaliteter man inte kunde ana.

Det gäller att lära sig förstå när man hittar skatten, eftersom den nästan aldrig ser ut som man trodde att den skulle göra.

Kommentera

