Välkommen till Prag 8!

Prag är indelat i områden som har sifferbeteckningar. Centrala Prag kallas Prag 1, sedan har förområdena olika siffror upp till 10.
När jag var där för ett par år sedan hade jag och mitt resesällskap kollat upp en affär som vi ville besöka. Det låg en bit utanför centrala stan, närmare bestämt i Prag 8. Vi tog spårvagnen, lämnade de pittoreska husen och de små butikerna bakom oss och kom ut i ett annat slags Prag. I Prag 8 var husen ganska slitna (läste senare att detta område var det som drabbades hårdast vid översvämningen 2002) och överallt fanns det 24timmars-barer. Min dotter som var med gillade inte alls området. Hon tycker inte om det som är nedgånget och medfaret.

Prag
Nånstans i Prag, kanske på väg mot Prag 8, inte helt säker..!

Jag kallar lägenheten jag just håller på att flytta in i för Prag 8. Den ligger i ett område i Malmö som jag inte ens vet vad det har för namn, ett bortglömt litet bostadsområde med två gator alldeles intill motorvägen. Lägenheten stinker rök, förutom inne på toan där det i stället stinker avlopp. Vattenkranen i köket sprutar vatten och nån skåpsdörr sitter lite på trekvart. Men rummen är fina med högt i tak, tjusig lampstuckatur etc.

Under överlämningen av lägenheten sa de som bodde där innan att de hade flyttat bland annat för att en bomb hade exploderat i närheten. De hyrde sen ut lägenheten i andra hand i nåt år. Jag tog inte så allvarligt på det där, men när jag för några dagar sen gick ner från vinden (som så klart är helt full av bråte) fick jag se ett stort hål i betongen i trappan utanför en av ytterdörrarna..! Hoppas den som bodde där då har flyttat!

Just nu håller jag i alla fall på att måla. Jag tittar ut över den lilla gården som gränsar till en grusad parkering, eller ner på gatan på andra sidan, som när man svänger upp leder till, i tur och ordning, en pizzeria, en thaimassage-inrättning, en porrbutik och en affär som heter ”vin och ölgott”. Tänker att det är rätt okej ändå.

Ett svar to “Välkommen till Prag 8!”

  1. […] i Malmö som jag inte trodde att jag skulle trivas i. För att peppa upp mig kallade jag det Prag 8. Jag trivs mycket bättre än jag trodde. Det är lite schysst maffiastämning […]

Kommentera

