Broder Daniel… forever!

Igår var jag på förhandsvisning av Broder Daniel Forever, dokumentärfilmen om bandet, inspelad under månaderna innan deras sista konsert.

BroderDaniel

http://www.flickr.com/photos/sophiascalpel/ / CC BY 2.0

Det är en väldigt sparsmakad film, där bandmedlemmarna bara delvis berättar om sig och sin historia – lika mycket berättas i bilder, från staden Göteborg, från spelningen på Way Out West förra året, från replokalen och från andra sammankomster.

Filmen bygger på känslor och stämningar med mycket vackra bilder och små tankesnuttar. Jag tycker om att höra Henrik Berggrens underfundiga tankar, ofullständigt uttryckta ibland, men intressanta.

”Musik ska vara ett avtryck av en själ, inte en musikers meningslösa infall.”

Han har verkligen en udda karisma – svår att motstå.
En bokmärkesängel, bara av ett annat slag.

Bilderna från Way Out West får mig att tänka att jag som inte var där missade en viktig händelse. Tur att jag inte missade filmen i alla fall.
Jag gick sjungande ut ur biosalongen.

Kommentera

