En människa av kött och bok

Av Henrik

För någon dag sedan hörde jag återigen någon som sa att det var så skönt att läsa något där man kunde fly in i en annan värld, något lite overkligt som gjorde att man fick gömma sig från vardagen ett tag. Jag hade glömt hur konstig jag tyckte den sortens kommentarer var, men nu kom det tillbaka till mig.

coraline_När jag var liten läste jag mest fantasyböcker, och under mellan- och högstadiet avverkade jag bok efter bok, serie efter serie i den undangömda fantasy- och science fictionsektionen på bibliotektet i den småstad där jag bodde. Mina föräldrar suckade över denna smalspårighet och försökte om och om igen att ge mig annat, men dessa böcker blev oftast olästa liggande på nattduksbordet. De sa att lite verklighet kan också vara roligt; ”läs lite Jan Mårtensson eller åtminstone Marianne Fredriksson!”

Det löste sig väl så småningom det där även om jag väl aldrig läste något av Jan Mårtensson; men jag minns hur frustrerad jag blev av att alltid bli behandlad så där med lite överseende, att allt handlade om eskapism.  För någon flykt var det inte alls frågan om enligt mig, utan för varje fantasybok, steampunkserie och datorspel i alternativa världar jag kom i kontakt med så expanderade min värld en smula, och ytterligare lite magi fanns att tillgå. Att kunna glänta lite på förlåten och släppa in de personer som andra kallar fiktiva, att låta deras liv fortlöpa runt om mig, att vandra på stadens gator och skymta deras framfart och spår, det vill jag inte vara utan.

Det som är så konstigt med kommentaren ovan är att det förringar läsupplevelsen, att det endast blir ett medel för avslappning.  Det är synd, för jag har samlat på mig en diger lista med vänner, beskyddare och kontakter genom läsandet och de har installerat sig permanent i min personlighet. Från Jessika Gedins sommarprogram i P1 förrförra året: ”…bokmalen är ett slags cyborg, en robothybrid; en människa av kött och bok”.

Ett svar to “En människa av kött och bok”

  1. […] klarare färger. En spegel som får oss att se vår egen värld med andra ögon. Påminner mig om inlägget Henrik skrev här i Transcenders för ett tag […]

Kommentera

