Hjärtan med hål i

johnossi2Jag har blivit lite kär i Johnossi.

Läste just på deras hemsida om låten Break into school (late at night), som på Spotify finns med på deras senaste skiva All they ever wanted… På cd-versionen är den tydligen inte med, eftersom bandet tyckte att den inte passade in så bra.

Jag tycker väldigt mycket om den låten, men den påminner om 18 carat gold (se videon här), kanske för att temat känns lite liknande.

Jag älskar de där tonåriga temana (såklart). På ett sätt känns det som att 18 carat gold skulle kunnat handla om mig när jag var 17. Break into school känner jag också igen mig i. Men medan 18 carat gold har nåt slags hopp i sig är Break into school mera rakt igenom sorglig.

”I wanna burn down the school late at night
Yeah, I wanna burn with the school late at night
I needed somebody to show me there’s life
or at least somebody to hold me at night
but I guess I ain’t worth nothing”


18 carat gold berör temat jag skrev om igår lite grann. Om man har ett hål i sig från förr – går det att fylla igen? Vad behövs? Kan man få det från någon annan, senare? Eller måste man få det från sig själv? Vad kan man göra för någon som har ett hål i sitt hjärta?

Något går att göra, tror jag, hoppas jag. Kanske genom en kombination av att få något från sig själv och från andra. Trasiga människor går att laga, det måste man tro.

Johnossi – Man must dance (lite gladare)

Kommentera

