Hacka skrivmaskin

Jag var på biblioteket idag och lånade en bok med dikter av Gunnar Ekelöf. Jag läser inte mycket lyrik, men en del av hans dikter är… obeskrivligt bra.
Om hela boken vore fylld av sådana som sonatform denaturerad prosa eller dödstystnad från gult till svart skulle jag läsa den från pärm till pärm utan att släppa, och sedan börja om igen. De är som tåg som kör genom hjärnan och det är bara att hänga med, försöka hänga med. Som när man i feber trycker ner tangenterna på en gammal skrivmaskin utan att tänka för mycket på vad resultatet blir. Såna skrivmaskiner kan jag sakna. Den gamla sorten som fångar ett tankeflöde utan att göra det möjligt att backa enkelt och sudda ut. Då måste man xxxxxa över raderna man inte gillar så att tankefelen, de inte godkända tankarna, också syns tydligt.
Jag har en sån skrivmaskin nere i källaren. Kanske skulle ta och hämta den?

maskinskriv

Letade i alla fall upp lite skrivmaskinshackning från förr…

Ett svar to “Hacka skrivmaskin”

  1. mmm eller det obevekliga att skriva med bläck eller tush. analogin haltar men jag löser alltid korsord med bläck. det blir så definitivt. att ändra T till S är svårt. fast G till I snäppet värre. det blir en tjock rektangel med en liten prick ovanför.
    man skulle öva på det – att inte använda backsteg – inte ändra – bara framåt. det blir att man tänker efter – eller inte…

Kommentera

