Tvillingen på andra sidan

Jag har en speciell fascination för tvillingar, och för personer som är lika varandra. Jag vet inte var den kommer ifrån. Kanke har den att göra med något jag drömde som liten. Drömmen handlade om att jag hade en försvunnen vän någonstans, en vän som jag kunde hitta om jag bara letade tillräckligt noga. Jag brukade rita teckningar av honom (för det var en han) och försökte förstå precis hur han såg ut och hur han var, så att jag skulle veta när jag väl träffade honom. *

Sedan dess har jag nog gjort det, letat efter tvillingen, tvillingsjälen… Ibland tar den skepnad i en riktig person som jag ser eller möter, och då känns det som att jag har hittat rätt. Jag känner mig bunden till personen som genom magi, allt annat minskar i betydelse, medan den här personen lyser starkt, starkt. Men oftast bleknar känslan efter ett tag … Kanske är det en spegel jag söker?

 JonathanJonas
I min berättelse Jag är skillnad är huvudpersonen Jonathan och hans kompis Jonas lika som syskon.

WGT_tvillingar
Rane Rördam Knudsen fotade de här killarna på WGT. Goths är bra på tvillinglikhet!

* Fick mig just att tänka på ett resonemang i Aidan Chambers bok Dansa på min grav, där huvudpersonen tänker tillbaka på en idé/föreställning han hade som barn, om en ”pojke med magiska frön”… Läs boken om du inte har gjort det, den är jättebra!

4 svar to “Tvillingen på andra sidan”

  1. […] Apropå mitt förra inlägg om tvillingar; i flyttpackningen som jag håller på med hittade jag (till min stora glädje) min gamla […]

  2. […] har nämnt förut att goths är bra på tvillinglikhet. Jag vet ingen annan subkultur där man allt som oftast ser […]

  3. Jag letar också efter min tvillingsjäl. Han/hon finns någonstans därute.

  4. […] Jonathan och Jonas i Jag är skillnad betraktar sig som väldigt lika och beskriver sig ibland som tvillingar. Jag har alltid varit fascinerad av tvillinglikhet och skrev en del om det på min gamla blogg, bland annat här. […]

Kommentera

