Planer för Jag är skillnad

MaxiIgår fick jag ett väldigt bra besked. En bild jag har hittat på nätet får jag lov att använda på ”omslaget” till Jag är skillnad, när jag lägger ut den på Kapitel 1. För det har jag bestämt mig för att göra. Jag är lite trött på att hålla på och skicka till förlag och därför är det dags att prova nåt nytt!

För ett tag sedan var jag på ett föredrag av filmskaparen Cory mcAbee. Han pratade då om att det allra viktigaste han gjort för att lyckas med sina filmer American Astronaut och Stingray Sam har varit att behålla distributionsrätten. Med traditionella distributionsavtal hade det aldrig fungerat eftersom villkoren på dessa sätts helt utifrån hur bra filmen går första helgen den visas. Om man gör en film där man inte kan förvänta sig storpublik direkt, är det nödvändigt att själv kunna påverka distribution och försäljning under en mycket längre tidsperiod.

Jag tycker det är något som är värt att fundera på när det gäller böcker också. Vissa av förlagen har bra möjligheter att få ut böcker – men vad händer med de som inte blir några storsäljare? Hur pushas de?

Jag har ingen färdig karta för vad som ska hända med Jag är skillnad, men det finns alltför stora möjligheter med nya medier för att låta dem gå en förbi medan man väntar på att bli antagen av ett förlag.

Första kapitlet av Jag är skillnad kommer att dyka upp på Kapitel 1 om ca en vecka, sedan kommer jag att lägga ut mer efter hand.
Stay tuned!!

Lämna en kommentar